Защо ХОРАТА пишат отзиви с оценки за фирми? ЗАЩОТО се четат!

25.09.2019Твоето Мнение

Онлайн рецензиите и отзивите на клиентите имат огромно влияние върху решенията за покупка на други потребители. 

Питате ли се : Защо хората пишат отзиви? 

Да ви отговоря на въпроса с въпрос….

Защо хората четат отзиви? 

По същество, потребителите четат отзиви, защото се доверяват на преживяното и вярват, че коментарите ще им помогнат да вземат правилни решения при покупка или избор на компания. Четенето на хорските рецензии, води до възможността да:

  • Черпите ценни указания от хора, които са използвали услугата или продукта
  • Потърсите най- доброто за себе си
  • Искате да научат повече за качеството на продукта/ услугата
  • Страхувате се да не направите грешен избор и последствията да са за ваша сметка
  • Проверявате кое е най-доброто и лошото, което може да се случи
  • и много други….

Но има друга страна в тази формула. Лесно е да разберете защо хората четат отзиви, но каква е мотивацията зад хората, които пишат отзиви? 

Защо хората пишат отзиви?

Въпреки че, много хора се нуждаят от стимул, за да напишат отзив, има много причини, поради които хората пишат отзиви сами и то с голяма охота. Трите най-важни причини, поради които клиентите пишат отзиви, са:

  • Да помогнат на другите да вземат по-добро решение за покупка;
  • Да споделят опит или да възнаградят компания за добро представяне;
  • За да се впишат в някоя социална среда и срещнат одобрение от околните;

Излейте емоцията си! 

Емоционален апел или, напишете не/доволството си от фирма или продукт. 

Изследванията показват, че е по-вероятно хората да напишат отзив, когато са имали „екстремно“ преживяване - било то положително или отрицателно. 

Отзивите - емоционален бакшиш….

Имате изключително добро преживяване? 

Оставете отзив, защото сте доволни от получената услуга и искате да изкажете своята благодарност. Аплодирайте компанията с добър отзив и висока оценка, за да помогне на същата да успее и да се развива все по -добре и да има все повече доволни клиенти. Направете го, особено, ако фирмата е малка и е локално управлявана.

Например, представете си, че сте отседнали в къща за гости да речем, “При баба Тренка”, в края на “нищото” в планината. Няма интернет, няма телефони, но пък има чист въздух, много тишина и спокойствие. Къщата е чиста, уютна, а баба Тренка е добра сговорна женица, която ви прави мекички за закуска, без да е включено в цената. И ви се усмихва, и ви разказва за техния край, когато е била млада и с мъжа й са ходили до съседното село на седянки…. Е, едва ли сте отишли за това, но това е част от почивката ви. Емоционално заредени и вие с усмивка на уста, дочакайте да свърши почивката, и когато се приберете при наличието на интернет, разбира се, защо пък да не оставите един страхотен отзив за този малък бизнес? Разкажете за всичко, което ви се е случило, и предайте усмивката, която получихте на другите. Може би точно в този  момент, някой търси точно това и точно тази усмивка му е нужна!

Имате изключително негативно преживяване? 

Е, то тогава напишете рецензия на формата, за да изпуснете неудовлетвореността и гнева си, особено ако усещате, че  сте лично малтретиран или обиден. 

/Винаги използвайте самоуверен и културен тон. Не бъдете вулгарни и спазвайте етиката!/ 

Представете си, че музикалната школа на дъщеря ви, в която ходи от година и половина, заслужава таксата си на месец, която плащате. Детето посещава редовно, вкъщи се упражнява, но въпреки това не е на нужните висоти, според вас. Естествено, никога няма да кажете това на детето си. Но, във вас се загнездва недоволство от факта, че организират музикален конкурс, с платено участие- входна такса, която никак не е символична. Има няколко категории: възрастово разграничение на участниците, за участие по жанр, за участие с точно определен хит и прочие. Е, естествено , че детето ще участва! В колкото повече категории, толкова по- голям е шанса да се изяви и добие самочувствие и т.н. и т.н, си мислите. Страхотно! НО! Оказва се, че освен входната такса, има и такса за участие във всяка една категория, което сумарно, за ваше удивление, става ясно, че е равно на едномесечните уроци! И това, което най- много ви нагнетява е факта, че конкурса се организира от същото това училище и същата тази школа събира таксите. Изведнъж, ви се струва че използват вас и детето ви за изцяло комерсиална цел. Да, казвате си, това им е работата да изкарват пари учейки детето ми на музика, но да печелят на гърба ми, използвайки детето и неговата амбиция...това е вече….в повече!  

Излейте емоцията си, разкажете на другите родители какво ви се е случило, как се чувствате вие, и как се чувствате манипулирани, използвайки детето ви. Това не е срамно, дори и само вие да го виждате като нещо нередно! 

В случаите, когато недоволен клиент остави мнение, компаниите са склонни да подобряват публично своето поведение. Т.е. те са готови на първо място да отговорят публично на възноикналата ситуацията. На второ място, те са готови “пред очите на всички” да дат обещание, в което или да компенсират недоволството по някакъв начин. Да обещаят за в бъдеще, че няма да се стига до натрупване на неудовлетвореност у вас или пък други клиенти. 

Изразявайте се и носете отговорност!

Ревютата не само отразяват определен емоционален тенор, но и в най-чистата им форма са средство за изразяване на потребителите. Отзивите са чудесен начин да изразите мнението си и да информирате хората за вашия опит при работа с фирми и бизнеси в цялата страна. Бъдете прями, представете ситуацията реално, използвайте колоритен език, но никога вулгарен, спазвайте добрия тон и уважение. По този начин, останалите ще уважат мнението ви и ще го отчетат като полезно!

Ревютата предлагат на потребителите публична арена, за изразяване на мнението им. Вземете например TvoetoMnenie.bg Отзивите предоставят на потребителите шанса да разкажат своята страна на историята и тя да бъде чута от другите хора, като сред тях естествено са и въпросните фирми. 

Потребителите оставили мнение, следва да се чувства отговорни за думите си, тъй като мненията подлагат на срам “лошите” компании, изтъкват фирмите, които се открояват сред масата, и в по-общ план допринасят за подобряване на бизнеса.

Ето една история, която описва гореспоменатото: 

Наскоро сте си закупили нов лаптоп, защото вашия е “издал багажа” без симптоми. Проучили сте възможностите и какво би ви паснало на бюджета и за работата, която си вършите. Решили сте да си купите лаптоп, втора употреба от един от най- популярните онлайн магазини в страната. Това, което ви радва от цялата ситуация и искате да разкажете на всички, че тези лаптопи, освен че са изключително надеждно и бюджетно решение, се радват на собствено гаранционно и извънгаранционно обслужване, в случай на нужда. (Повечето такава техника по принцип няма гаранционно обслужване). По желание на клиента гаранцията дори може да се удължи допълнително с минимално доплащане. Качеството и бързината на тази поддръжка, освен цената на продукта, разбира се, е това, което ви впечатлява и искате да споделите с другите. Вие сте наясно, че много хора няма да одобрят закупуването на техника втора употреба. Но това, което е по - важно за вас в случая е, да съобщите на всички, че следващият път, когато лаптопа ви вземе, че издаде багажа без никакви симптоми, ще има на кого да разчитате - за бързина и коректност по отстраняване на проблема. 

Намерете признание!

Някои хора обичат да пишат рецензии, защото се радват на общественото признание на техните мнения. Отзивите могат да служат и за подхранване на егото, като дават на рецензенти възможността да бъдат разпознати и признати от своите връстници.

Например: знаете, че колегите ви от университета, ще ходят на нощен бар, в който сте ходили преди време с ваша позната. Знаете, че има програма, която в полунощ избира един измежду посетителите в бара. Dj-`ят му задава въпрос и ако отговори печели бутилка уиски за цялата компания, подарена от заведението. Решавате, че е страхотно и всички други, които ще отидат там да го знаят предварително, за това с удоволствие споделяте преживяното от вас онази вечер, макар че самите вие не сте били измежду избраните и спечелилите. 

Чрез писане на рецензии потребителите могат да предоставят своите знания, да покажат познаване или опит и по този начин да подобрят своето положение в очите на другите потребители. Има чувство на удовлетворение, което идва от това да знаете какво сте написали и то е било от полза за другите. Това е силно чувство.

За една добра кауза!

За мнозина отзивите са шанс на потребителите да допринесат за добра кауза, така че пишещите се чувстват като принадлежащи към общност от съмишленици.

Например: Мнозина от вас знаят, а може би дори са част от цялата тази общност, провокирана в една страхотна инициатива от фондация “Аз вярвам и помагам”. Кампанията е за събиране на пластмасови капачки, за закупуване на медицинско оборудване за новородени в държавни болници с АГ отделения. 

Много хора се включват в инициативата, осъзнавайки, че това не представлява особена трудност за всеки, не изисква допълнителни средства, а просто да рециклираш, което е страхотно! И търсят начини, да включат в начинанието и други. Един от начините е тенденция на писане на отзиви за инициативата. Вижте един: 

“Радвам се за това начинание, мобилизирала съм всички роднини и приятелки и предаваме с голямо желание капачките, доволни, че помагаме с нещо! Чакаме да съобщите как ще продължим !”

“Култивирайте” бизнеса!

Пишете ревютата си така, че да провокирате отговор. Разкажете реалната история на вашия опит! Задайте си конкретен въпрос, ако има нещо, което ви смущава, за да получите и обратна връзка с конкретен отговор. 

Ние знаем, че отзивите имат много осезаеми ползи - помагат на бизнеса. 

Питате КАК? 

Отзивите гарантират, че най-добрите фирми са възнаградени от нови и лоялни  потребители. А, фирмите, от своя страна се насърчават да се представят по възможно най-добрия начин.

Работещите в България компании, трябва да вземат под внимание отзивите на клиентите или да преразгледат стратегията за управление. Ако фирмите не обслужват добре своите клиенти, клиентите им ще намерят алтернативни възможности. Да се съсредоточи върху това как най-добре да обслужва, следва да е приоритет на фирмата. Бизнесът ще бъде награден с добри отзиви и в резултат на това повече работа!

Ще ви отнеме само пет минути, за да споделите вашето мнение!

А има толкова много какво да кажете! 

<< Назад